logo id kielce

banerek wzor 1          banerek ids 1

TwitterRSS FeedPinterest

Elementarz Ekoninja

Elementarz prawdziwego Ekoninja to program edukacyjny dotyczący świadomości ekologicznej w działaniu jednostki i ogółu społeczeństwa w kontekście projektowania. 
Program składa się z: bezpłatnych lekcji dla szkół podstawowych, warsztatów pokazowych dla nauczycieli, wykładów, konkursów, warsztatów dla dzieci, gier i mapowania w terenie. 
Opiera się na pracy z  książeczką opracowaną, zaprojektowaną i wydaną przez  Instytut Dizajnu w Kielcach

Materiały pomocnicze podczas zajęć to: dedykowana graficzna prezentacja multimedialna pt. Poznaj Potwora, karty pracy z zadaniami, labirynt, wycinanka „napraw potwora”, instrukcje „zrób to sam” itp.
Narzędzia pracy zostały zaprojektowane i wykonane w Instytucie Dizajnu w Kielcach.  W ich skład wchodzą: gra Omijanie Potwora w wersji planszowej-stołowej lub przestrzennej-terenowej, układanka memory,  gra karciana itp.
Podczas lekcji pokazowych prezentujemy, jak przeprowadzić część praktyczną i teoretyczną zajęć. Na koniec uczestnicy otrzymują dedykowaną graficznie prezentację multimedialną oraz zestaw kart pracy gotowych do poprowadzenia lekcji.
Lekcje dla uczniów szkół podstawowych,  zawierają część teoretyczną dedykowaną graficzną prezentację multimedialną oraz część praktyczną/warsztatową, odbywającą się w Instytucie Dizajnu w Kielcach na bazie materiałów z odpadów lub naturalnych tworzyw.

Przykładowe zajęcia praktyczne:
Wykonywanie skakanek z reklamówek;
Przerabianie niepotrzebnych t-shirtow  na torbę na zakupy;

Tematy lekcji:
1.Elementarz prawdziwego ekoninja / lekcja pt. Czy projektanci uratują świat? 
Lekcja ma na celu przybliżenie prostych ekozasad (technik walki z Potworem), które każdy powinien znać i stosować. Lekcja odbywa się w Instytucie Dizajnu w Kielcach.

Część teoretyczna:  prezentacja multimedialna oparta na motywach graficznych książki, przedstawiajaca  wdrożone projekty przedmiotów lub urządzeń codziennego użytku oparte na powyższych ekozasadach. Przedstawione zastosowania z różnych dziedzin życia, efektywnie rozwiązujących problemy:  nadmiaru plastiku, niedoboru wody, pozyskiwania energii  czy  pomocy dla owadów.  Części praktyczna:  w zależności od wieku dzieci warsztaty dające realne rozwiązanie dla nadmiaru śmieci w swoim otoczeniu. W zależności od czasu trwania zajęć na zakończenie: gra planszowa Omijanie Potwora w celu utrwalenia wiedzy.
Ilość do 20 osób
Czas trwania zajęć: 
1,5 h; wersja skrócona, tylko jeden warsztat do wyboru– skakanki z reklamówek lub robienie torby na zakupy z niepotrzebnych podkoszulków. Dzieci muszą przynieść zużyte reklamówki  (trzeba ogłosić wcześniej w klasie zbiórkę) lub niepotrzebne t-shirty (niech dzieci przejrzą szafę i przyniosą zbędne podkoszulki. Lepsze do przerobienia są w dorosłym rozmiarze bo wychodzi większa torba).
2,53h: wersja pełna. Dwa równoległe warsztaty (skakanki z reklamówek i torby na zakupy), gra planszowa do utrwalenia wiedzy.

2.Elementarz prawdziwego ekoninja /mapowanie ‚lekcja w terenie pt. Rozpoznaj Potwora. Uczniowie otrzymają pewną ilość zielonych lub czerwonych kropek, którymi mają oznaczyć wskazany teren (własne mieszkanie, osiedle, wydzielony fragment miasta itp.). Zielone kropki oznaczają miejsca przyjazne dla środowiska (np. segregacja odpadów,  itp.).Czerwone to punkty, które ostrzegają o ekozagrożeniu (np. dzikie wysypisko śmieci, marnowanie wody itp.) Punkty te, uczestnicy zajęć nanoszą na specjalną mapę . Następnie podczas zajęć ustalają możliwe rozwiązania i dowiadują się o istniejących projektach w danym zakresie.
Czas trwania 2,5 h; ilość osób dowolna.