Stacjonarne Lekcje Dizajnu
Zapraszamy do zapisów na wybrane zajęcia pod nr tel.: 790 764 596, od wtorku do piątku, w godzinach: 9.00 -15.00
LEKCJE DIZAJNU – wiedza
Na zajęciach zostaną przybliżone zagadnienia związane z historią dizajnu oraz wyzwaniami przed jakimi stoi projektowanie.
Każde zajęcia podzielone są na trzy części:
-
Oprowadzanie po aktualnych wystawach ID
-
Prezentacja związana z dedykowanym tematem
-
Zadanie pozwalające utrwalić zdobytą wiedzę
koszt: 10 PLN
czas trwania: ok. 1 – 1,5 h
(tematy i zdjęcia poniżej)
LEKCJE DIZAJNU – JAK TO DZIAŁA?
wiedza + warsztat
Na zajęciach zostaną przybliżone zagadnienia związane z projektowaniem, które staną się wstępem do wykonania własnego projektu w wybranym studio warsztatowym ID. Każde zajęcia podzielone są na trzy części:
-
Oprowadzanie po aktualnych wystawach ID
-
Prezentacja związana z dedykowanym tematem
-
Realizacja projektu.
koszt: 20 zł
czas trwania: ok. 1 – 1,5 h
Liczne klasy prosimy o podział ma 2 grupy (do max. 15 osób) ze względu na możliwości pracowni.
(tematy i zdjęcia poniżej)
LEKCJE DIZAJNU – wiedza
1. Wzory z natury, czyli świat roślin i zwierząt w dizajnie
Prezentacja pokazująca przykłady projektów budynków, mebli i akcesoriów, w których projektanci zainspirowali się światem roślin i zwierząt. Oprócz prezentacji na uczniów czekać będzie karta pracy, dzięki której samodzielnie zaprojektują swój mebel, w oparciu o kształty i wzory występujące w naturze.
dla kogo: uczniowie klasy I-VI
2. Dizajn po polsku. Kultowe marki PRL-u
Lekcja przybliżająca uczniom najważniejsze projekty, prototypy oraz produkty stworzone w Polsce w okresie PRL, dzięki której uczniowie poznają historię projektowania tamtego okresu. Oprócz prezentacji dla uczniów przygotowana została również gra, która utrwala zdobytą na zajęciach wiedzę.
dla kogo: uczniowie szkół ponadpodstawowych
3. Logo, logotyp czy znak?
Uczestnicy warsztatów zapoznają się z przykładami projektantów z grafiki użytkowej. Tematem przewodnim będzie logo. W ramach ćwiczeń uczestnicy zaprojektują na przygotowanej siatce swoje własne, personalne logo.
dla kogo: uczniowie klasy I-VIII
4. Opakowania – estetyka i odpowiedzialność.
Wstępem do dyskusji będzie prezentacja dotycząca dizajnu opakowań, materiałów oraz sposobów oddziaływania na klienta. Finalnie zastanowimy się nad przeprojektowaniem opakowań produktów codziennych.
dla kogo: dla klas: IV-VIII + uczniowe szkół ponadpodstawowych
5. Zieleń w mieście: Projektujemy park kieszonkowy.
Na zajęciach poznamy takie pojęcia jak: architektura krajobrazu, hydrobotanika czy park kieszonkowy. Wytypujemy przestrzenie w Kielcach, w których uczniowie zaprojektują własne, zielone interwencje.
dla kogo: dla klas: I-III szkół podstawowych
6. Ślad wodny
Na zajęciach omówimy zużycie wody na przykładach produkcji żywności. Uczestnicy zastanowią się, jak gospodarować zasobami wodnymi we własnym domu. Dla utrwalenia wiadomości będzie możliwość gry w grę planszową, a także szereg aktywności wymagających refleksu jak np. gra w budowanie rurociągu
dla kogo: przedszkola, uczniowe klasy I – III
7. Maszyny do mieszkania. Projektowanie uniwersalne.
Podczas spotkania uczestnicy zapoznają się z potrzebami mieszkaniowymi różnych grup, w tym osób starszych z niepełnosprawnością. Następnie wykorzystując makietę mieszkania uczniowie zastosują zasady dizajnu uniwersalnego w praktyce.
Dla kogo: uczniowe klasy I – VIII, liceum
8. Glina świętokrzyska.
Uczestnicy lekcji zapoznają się z właściwościami gliny świętokrzyskiej oraz dowiedzą się, jakie przedmioty codziennego użytku można z niej wykonać. Poznają również etapy procesu wypalania, malowania i przechowywania gliny. Zajęcia zakończą się kreatywną zabawą w autorskie memory, w której główną rolę odegrają zdjęcia projektów z wystawy Glina Świętokrzyska.
Dla kogo: uczniowe klasy I – III szkół podstawowych
9. Ogród Sensoryczny.
Na zajęciach uczniowie poznają takie pojęcia jak: architektura krajobrazu, ogród sensoryczny oraz strefy zmysłów – słuchu, dźwięku i węchu. Na dużych planszach zaprojektują własne strefy w ogrodzie, a następnie wykonają wspólnie kilkumetrową ścieżkę sensoryczną.
Dla kogo: uczniowe klasy I – III szkół podstawowych
LEKCJE DIZAJNU – JAK TO DZIAŁA?
wiedza + warsztat
1. Projektowanie rzeczy użytkowych: ceramiczna podstawka pod telefon.
Na zajęciach uczestnicy zapoznają się z procesem projektowania oraz przykładami interesujących rozwiązań projektowych. Prezentacja będzie wstępem do zrealizowania własnego projektu ceramicznej podstawki pod telefon. Każda podstawka po wypale trafi do swojej autorki i autora.
dla kogo: uczniowe klasy IV-VIII + uczniowe szkół ponadpodstawowych
2. Re-dizajn. Geometryczny wzór na tkaninie.
Zajęcia rozpoczną się przeglądem projektów graficznych, pozwalającymi zapoznać się z wzorami powtarzalnymi oraz możliwościami folii flex. Następnie każdy uczestnik zaprojektuje wzór na przyniesionej przez siebie koszulce czy torbie. Wzory zostaną utrwalone pod prasą.
UWAGA! Przynieście bawełniane tkaniny, a nie sztuczne, grozi stopieniem!
dla kogo: klasy IV-VIII + uczniowe szkół ponadpodstawowych
3. Glina świętokrzyska – lokalny wzór
Uczestnicy zajęć zapoznają się z przykładami najbardziej charakterystycznych wzorów oraz form, jakimi charakteryzowała się świętokrzyska ceramika. Inspiracje posłużą do odtworzenia lub zaprojektowania współczesnej wersji dekoracji na papierze. Po fazie projektowej grupa przeniesie się do pracowni warsztatowej, gdzie będzie mogła zrealizować swoje projekty podstawek w technikach wybranego przez siebie połączenia stempli, swobodnego rytu wklęsłego oraz płaskorzeźby, wykorzystując lokalną czerwoną glinę.
dla kogo: klasy IV-VIII szkół podstawowych
4. Dizajn po polsku – „Design wokół nas”
Uczestnicy lekcji zwiedzą wystawę „Design wokół nas”, aktualnie prezentowaną w Galerii Głównej. Dzięki temu poznają, czym charakteryzuje się polski design: jak dzięki zaradności, kreatywności i inspiracjom z przyrody – w tym limitowanym dostępie do materiałów – projektanci tworzyli funkcjonalne obiekty użytkowe. Dokonają analizy obecnych w wystawie przykładów, które ukazują powrót motywów roślinnych, użycie naturalnych materiałów (len, drewno) oraz reinterpretację tradycyjnych form.
Podczas części warsztatowej stworzą własną torbę ozdobioną wzorami inspirowanymi motywami i projektami widzianymi na wystawie.
Dlaczego taka lekcja jest wyjątkowa?
Pozwala dzieciom bezpośrednio zetknąć się z aktualną wystawą i czerpać inspirację z autentycznych projektów.
Rozwija estetykę i kreatywność, ucząc jednocześnie, jak design może wpływać na funkcjonalność i jakość życia.
Poprzez wykonanie własnych wzorów na torbach, uczniowie aktywnie uczestniczą w procesie projektowania – poczują się jak prawdziwi projektanci od obserwacji, przez analizę, po twórcze działanie.
Każdy z uczestników po zakończeniu zajęć otrzymują swoją własną unikatową torbę
dla kogo: klasy O-III szkół podstawowych
Czas trwania: 1,5 h